چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۵:۰۳
۰ نفر

محمد باریکانی: ایران آماده مرمت و حفاظت از میراث جهانی سوریه در محوطه باستانی تازه آزاد شده پالمیرا از دست داعش است.

پالمیرا

اين خبر را مسعود سلطاني‌فر رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري كشور در نامه‌اي كه همين چند روز پيش به ايرينا بوكوآ دبيركل يونسكو ارسال شد، اعلام كرد. با ارسال اين نامه آمادگي رسمي ايران براي مشاركت در اقدامات مرمت و بازسازي ميراث فرهنگي منقول و غيرمنقول در خطر در سوريه به‌خصوص محوطه جهاني پالميرا اعلام شده است.

مسعود سلطاني‌فر در نامه خود به يونسكو آورده است كه با توجه به مسئوليت جمهوري اسلامي ايران درخصوص شرايط فعلي ميراث فرهنگي در خطر سوريه و كمك به آن كشور در مرمت و بازسازي پايگاه ميراث جهاني پالميرا، مراتب آمادگي خود را براي مشاركت در زمينه محافظت، ارتقا و مرمت ميراث فرهنگي منقول و غيرمنقول در خطر سوريه به‌خصوص پالميرا اعلام مي‌كنيم.محوطه باستاني پالميرا كه سال گذشته توسط داعش اشغال شده بود، اخيرا توسط ارتش سوريه آزاد شد. اين محوطه بيش از 2هزار سال قدمت دارد.

محمدحسن طالبيان معاون ميراث فرهنگي كشور نيز به همشهري اعلام كرد كه همزمان با نامه رئيس سازمان ميراث فرهنگي، دكتر احمد جلالي سفير و نماينده دائم ايران در يونسكو نيز در نامه‌اي به مسئولان ايران اعلام كرد كه روسيه پيش‌نويس قطعنامه‌اي را در مذاكره با كشورهاي حاضر در يونسكو و با هدف همراهي و كمك كشورها براي حفاظت و مرمت و بازسازي پالميرا تدوين كرد.

به‌گفته معاون ميراث فرهنگي، شوراي اجرايي يونسكو نيز كه در شانزدهم فروردين‌ماه كار خود را آغاز كرده است بررسي پيش‌نويس قطعنامه پيشنهادي روسيه را در دستور كار خود قرار داد.

طالبيان همچنين ارسال نامه ايران به يونسكو براي اعلام آمادگي ايران در مرمت و حفاظت از آثار تاريخي پالميرا در سوريه را مهم خواند و گفت: پالميرا بخشي از فرهنگ و تاريخ و تمدن منطقه است و هر نقطه تاريخي از منطقه كه دستخوش آسيب شود هويت فرهنگي تمام منطقه آسيب مي‌بيند.

او همچنين از ارسال نامه ديگري از سوي ايران به وزير فرهنگ سوريه براي مشاركت در مرمت و حفاظت از آثار تاريخي پالميرا خبر داد و اعلام كرد كه اقدام ايران در اعلام آمادگي براي مشاركت در حفاظت از ميراث جهاني سوريه براساس تعهد كشورمان در كنوانسيون 1972يونسكو انجام شده است كه همه اعضا در آن متعهد شده‌اند درصورت آسيب ديدن و به خطر افتادن ميراث جهاني يونسكو به ياري يكديگر بشتابند.

  • ارزيابان يونسكو به پالميرا مي‌روند

سازمان علمي و فرهنگي يونسكو امسال شعار يونسكو و صلح را برگزيده است كه به‌زعم معاون ميراث فرهنگي كشور، آزادي پالميرا از دست تروريست‌هاي داعش خبر خوشي براي همه اعضاي يونسكو و تحقق شعار صلح در نجات يك اثر ثبت جهاني شده در خاورميانه بود.

محمدحسن طالبيان همچنين با اعلام اين خبر كه ارزيابان يونسكو به‌زودي براي بررسي آنچه داعش بر سر محوطه باستاني پالميرا آورده است به سوريه سفر مي‌كنند گفت: پس از انتشار گزارش ارزيابان، يونسكو تصميم مي‌گيرد كه كشورها تا چه اندازه در مرمت و حفاظت از اين محوطه باستاني مشاركت كنند.

به‌گفته او، ايران توانايي خوبي در مستندسازي آثار تاريخي و مرمت بناهاي آسيب ديده دارد. اما پيش از هر اقدامي بايد در انتظار تصميم يونسكو براي تعيين نحوه مشاركت ايران در مرمت و حفاظت از پالميرا ماند.

کد خبر 329636

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha